Dette er det første jagerflyet på
det norske sivile registeret.
Flyet ble i juli 1991 fløyet til Norge
etter at Øyvind Ellingsen i februar samme år
kjøpte det av det sveitsiske luftforsvaret.
Øyvind har siden solgt andeler i flyet til Knut Lande og Kjeller Flyhistoriske forening.
Flyet er bygget på lisens i Sveits i 1952.
Sveits er det landet med lengst erfaring med Vampire. De opererte Vampire helt frem til
1990. Fra 1960 årene ble de imidlertid kun brukt til skolefly og til målfly ved skytetrening.
LN-17 med 'stygg' nese! I forbindelse med en modifisering i 1980 ble de sveitsiske Vampyrene forsynt med en spiss nese for å få plass til en ny radioinstallasjon.
Da LN-17 kom til Norge i 1991 hadde flyet fortsatt denne nesen, men den er siden blitt erstattet med den orginale "butte" nesen.

Vampire var det første jet-flyet i det norske luftforsvaret og var i bruk her i landet i årene 1948-1957.

LN-17 flys ca.10 timer pr. år og er lakkert i autentiske farger som ZK-P.

Prototypen til det som skulle bli De Havilland Vampire fløy første gang
20.September 1943 med Geoffrey de Havilland Jr. bak stikka.
Vampirens neseseksjon med cockpiten er en trekonstruksjon, mens resten er i aluminium.
Flyet ble bygget etter mål av De Havilland Goblin motoren som ble
startet første gang den 13. April 1943.
Goblin motoren har en sentrifugalkompressor i motsetning til dagens motorer som for
det meste benytter aksialkompressorer.
Fordi disse tidlige jet-motorene hadde relativt liten ytelse var det viktig å unngå tap
i luftinntak/utblåsning. Dette er grunnen til Vampirens noe spesielle utseende med bl.a.
dobbel hale. Motoren er også plassert rett bak ryggen til piloten slik at avstanden frem til
luftinntakene i vingerøttene blir så liten som mulig.
Det viste seg at denne konstruksjonen var ganske riktig da flyet hadde en høyere
toppfart enn det man hadde ventet før prøveflyvingene startet.

For flyoppvisninger med Vampire kontakt:

Øyvind Ellingsen
E-mail: oyvind@warbirds.no
 

20 © 05
Warbirds of Norway