Dette flyet tilhører Lars Ness og kom til Norge våren 1998.
Det er en spanskbygget Bücker Jungmann, dvs. en CASA 1-131 E3B for å være helt presis.
Flyet tjenestegjorde som "primary trainer" i det spanske luftforsvaret fram til 1988.
Spania solgte unna sine Jungmanns og Lars sitt eksemplar ,som er bygget i 1955,
havnet etterhvert hos Tony Smith's The Real Aeroplane Company i England som restaurerte det i 1994.
Dette inkluderte overhaling av motor og ny duk.
Flyet ble i tillegg utstyrt med fuel og oljesystem som tåler acromanøvre med
negativ G-belastning.

Dersom du skal arrangere flystevne og ønsker å ha Jungmann acro-oppvisning
med i programmet, kontakt:

Lars Ness
e-mail:
bucker(a)warbirds.no



Her følger en artikkel om Bücker Jungmann skrevet av Øyvind Ellingsen.
Artikkelen er tatt fra
WoN newsletter Vol.13 No.1.

Bücker Jungmann

Carl Clemens Bücker ble født 11.2.1895. Under første verdenskrig tjenestegjorde han som flyger i den tyske marine.
Etter krigen fikk han jobb som testflyger i den svenske marine. I 1923 grunnla han Svenska Aero AB og laget Heinkel sjøfly på lisens og senere Jaktfalken. Solgte seg ut i 1932 og dro hjem til Tyskland hvor han stiftet Bücker Flugzeugbau med base Berlin-Johannisthal. Jungmann G-BRSH

Luftwaffe trengte treningsfly og C.C. Bücker og hans svenske sjefsdesigner
Anders J. Andersson kunne i mars 1934 presentere en prototype. Flyet fikk typebetegnelse 131 av Reichluftfahrtministerium og
C. C. Bücker, som gammel marinemann, kalte flyet Jungmann (kadett). Første flyvning var 27. april 1934, Joachim von Köppen var testflyver. Jungmann viste fra første stund utmerkede egenskaper og bra ytelser selv men en Hirth motor på beskjedne 80 hk. Masseproduksjon ble igangsatt og typebetegnelse ble nå Bü 13l A. Produksjonsvolumet økte så kraftig at fabrikken måtte flytte til Rangsdorf syd av Berlin hvor større og mer moderne fasiliteter var tilgjengelige.
Kort etter flyttingen hang man på en kraftigere Hirth motor på 105 hk. Dette ble nå standard og typebetegnelse Bü 131 B. I 1937 ble en B modell utstyrt med en Cirrus Minor motor på 90 hk og gitt typebetegnelsen Bü 131C, ingen flere ble konvertert.
I 1938 foretok man noen små forbedringer på B-modellen, det ble Bü 131D som var den endelige versjonen av tyskbygde Jungmann og den ble produsert i stort antall ut 1941.Andre land ønsket å kjøpe Jungmann, hovedsakelig som militært treningsfly, og en stor del av de over 2000 Jungmann som ble produsert før krigsutbruddet ble eksportert til ialt 23 land. De største kundene var Jugoslavia (400) , Spania (ca. 1090) og Ungarn (119). Etter krigsutbruddet stoppet eksport unntagen til Ungarn som fikk ytterligere 150 stk.

Det ble også gitt lisensrettigheter. Schweizer DornierWerk i Altenrhein laget ca. 130 stk. I Tsjekkoslovakia begynte Tatra å lage Jungmann, etter okkupasjon av Tjsekkoslovakia overtok Aero produksjonen og laget ca. 300 fly for Luftwaffe. Etter krigen ble en ny serie laget med Walter Minor 4 III og fikk typebetegnelsen Aero C 104.Etter å ha laget 260 stk. opphørte produksjonen i 1949. Flyet ble brukt militært til 1960, mange ble så eksportert til sivile eiere bl.a. to til Norge.

Spania og Franco samarbeidet jo med Tyskland og fikk lisensrettighet til Jungmann i 1938. CASA bygget ca. 530 Jungmann for det spanske flyvåpen. Mindre kjent er det at Japan var overlegent den største lisensprodusent av Jungmann. 1376 stk. ble laget av fabrikkene K.K. Watanabe Tekkosho og Kyushu Hikaki og fordelt på Imperial Army og Imperial Navy. Det er fortsatt mange luftdyktige Jungmann rundt om i verden, men de fleste er bygget etter krigen og da følgelig ikke tyskbygde.. Carl Clemens Bücker døde i 1976.

Øyvind Ellingsen  

20 © 05
Warbirds of Norway